Zvažujete vytvoření podcastu? Mrkněte na PRO a PROTI

Podcasty zažívají nebývalý rozmach. Aktuálně v ČR existuje více něž 500 podcastů a neustále přibývají. Co je ale důležitější, přibývají také posluchači, kteří mají zájem o audio nahrávky. A co je na tom vlastně tak zajímavého? Jelikož podcast neobsahuje video, není člověk rušen obrazovými vjemy a může se při poslechu věnovat i jiným činnostem bez pocitu, že ve videu prošvihne něco důležitého.

Podcasty lidé můžou pohodlně poslouchat například ve vlaku, v autě nebo při vaření. Je to praktické, protože jsou datově menší než video, a tak se i na neobvyklých místech dají přehrávat bez velkého spotřebování dat, anebo se dají používat v offline režimu přímo v telefonu.

Audio je zkrátka více variabilní formát než video, a získává si stále větší oblibu. Je to tedy plnohodnotný marketingový kanál, skrze který můžete oslovit potenciální zákazníky.

Jaké jsou výhody vytvoření podcastu?

  • Nemusíte natáčet video. Možná se vám z různých důvodů nechce natáčet video, ale zároveň chcete oslovit vaši cílovou skupinu podobnou formou. V tom případě je vytvoření podcastu přesně cesta pro vás.
  • Můžete ukázat své autentické já. Skrze články a příspěvky si o vás čtenáři sice udělají nějakou představu a navážou s vámi vztah, ale když vás slyší, jste pro ně mnohem uchopitelnější a poznají vás lépe. Díky tomu mají k vašemu projektu vyšší důvěru.
  • Nejste limitováni místem. Pokud rádi hovoříte obšírněji a více do hloubky, nedávalo by smysl napsat článek, protože hodně dlouhé články se mnohým omrzí číst, ale dlouhé audio si klidně poslechnou.
  • Oslovíte širší publikum. Jak asi víte, každý člověk rád vnímá informace různými způsoby. Někdo je vizuální a rád čte nebo sleduje videa, ale někdo je spíše auditivní a nejlépe vstřebá informace poslechem. Pokud tedy budete kombinovat psanou a mluvenou formu vaší prezentace, je pravděpodobnější, že váš obsah bude chtít konzumovat více lidí.
  • Nejste závislí na počasí. Když je ošklivo, nevyplatí se natáčet video (pokud teda nemáte dobrá světla). V případě audia vůbec nemusíte řešit, jestli máte dobré světlo.
  • Je jedno, jak vypadáte. Pro podcast se nemusíte upravovat. Pokud ho teda nenatáčíte na kameru 😀 A pokud byste chtěli z audia dodatečně udělat video a dát ho na Youtube, můžete si tam dát jen fotku nebo nějaký záběr přírody, prostě tam nemusíte být vidět. Pokud vás zajímá, jak z audia udělat video, zveřejnila jsem pro vás zdarma jednu kapitolu v Pohyblivém klubu v rámci placeného kurzu Úprava audia od A do Z.

Jaké jsou nevýhody vytvoření podcastu?

  • Technické záležitosti. Co si budeme povídat, pokud máte vytvořený web, napsat článek je hračka, kdežto nahrání audia je technicky náročnější. Pokud si ale nastudujete tipy: Jak nahrávat audio bez studia, které najdete zdarma v Pohyblivém klubu, nakonec vám to nebude připadat tak složité.
  • Časová náročnost. Připravit audio je časově náročné, i když ne tolik jako video, ale zabere to dost času – od přípravy přes úpravu zvuku až po nahrávání na různé platformy. Nehledě na to, že třeba musíte domlouvat termín na rozhovor.
  • Jste závislí na tichu. Na rozdíl od článků musíte mít kolem sebe naprosté ticho, když chcete nahrávat audio, což se ne vždy podaří.
  • Pravidelnost. Stejně tak jako u jakýchkoli jiných věcí, i u podcastu je potřeba pravidelnost. Pokud nebudete pravidelně natáčet, pravděpodobně si nenajdete dost posluchačů.
  • Investice. Pro podcast je potřeba najít hosting, kam budete moci své díly nahrávat, což stojí peníze, ale není to až taková pálka (cca 2000-3000 Kč za rok). Stejně tak je potřeba pořídit nějaký mikrofon, aby nahrávka byla kvalitní, ale to se taky může pohybovat kolem 2000-3000 Kč jednorázově, takže taky nic nedostupného.
  • Může to vypadat složitě. Celý proces založení podcastu od nahrání audia přes střih až po pořízení hostingu vypadá komplikovaně. A ano, je to komplexní, ale můžete se do toho klidně vrhnout i bez předchozích zkušeností. Pokud si chcete zrychlit cestu a jít na jistotu, můžete vstoupit do kurzu >>>Úprava audia od A do Z, který vás provede celým procesem doslova od začátku až do konce – Od prvního slova po první díl, který nahrajete na internet v odpovídající kvalitě.

Když je podcast tak super, měl by si ho založit každý?

Jak se říká, nic se nemá přehánět. Pokud vás podcast neláká, nemá smysl to hrotit a zakládat si ho jenom proto, aby vám neunikl nějaký trend. Nicméně pokud vás to láká, neodkládala bych to, protože za chvíli bude mít podcast hodně lidí a už bude velká konkurence.

Možná ale teprve váháte, o čem že by měl být, nebo jak ho zapojit do marketingu. Mrkněte na předchozí článek: Co je podcast a jak může vypadat ten váš.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů