Co je podcast a jak může vypadat ten váš?

Dávno jsou doby, kdy se slovo podcast spojovalo především s rádiem a už ani neplatí to, že podcast dělají jen “odborníci”. Dnes může mít svůj audio pořad kdokoli.

A co je vlastně podcast? Obecně se jedná o “audio blog”, ve kterém pravidelně zveřejňujete díly s hodnotným obsahem a forma předávání informací je právě skrze zvuk. Tyto díly nahráváte na platformy, které jsou k tomu určené, a postupně budujete svou posluchačskou základnu.

Váš pořad můžete mít klidně na Spotify, Apple podcasts i na google podcasts.

Druhy podcastů

  1. Rozhovor: V tomto typu podcastu si zvete zajímavé hosty a kladete jim různé otázky jako moderátor. Hosty si můžete zvát buď k sobě do studia, anebo spolu můžete komunikovat přes nějakou online komunikační platformu jako je třeba ZOOM, Skype, nebo StreamYard. Všechny tyto platformy umí váš rozhovor nahrát a díky tomu budete mít v ruce soubor, který můžete vložit třeba na Audiolibrix. Je důležité, aby témata, o kterých mluvíte, korespondovala s vaším projektem, jinak by to nemělo moc velký smysl.
  2. Monolog: V tomto typu podcastu si připravíte téma sami a povídáte o něm do hloubky. V tomto případě není nutné si pořizovat mikrofon, stačí obyčejný záznamník. Já používám záznamník Tascam DR 05 (partnerský odkaz), který je cenově dostupný, ale můžete si si vybrat i nějaký lepší například u Fotoškoda, kde mají kvalitní zboží i dobrý výběr: Výběr záznamníků (partnerský odkaz).

Délka podcastů

Je obvyklé, že podcast je formát na delší povídání. Zatímco na Youtube je běžné mít krátká informační videa cca o délce 5-10 minut, v případě podcastu je běžná délka více jak 30 minut a klidně může mít i přes hodinu. Je to opravdu pořad, který má posluchač třeba místo televize.

Neznamená to ale, že je to nějaká norma, kterou musíte dodržet. Pokud budou mít vaše díly kolem 10 minut, tak se samosebou nic nestane. Je potřeba to vyzkoušet a uvidíte, jestli se to uchytí. Pak můžete mít klidně více dílů a publikovat častěji. Ten, koho vaše téma zaujme, si pustí více dílů za sebou, a tak u vašeho podcastu stejně může strávit tu hodinu. A možná že spousta lidí naopak ocení, že se dozví podstatné věci za krátkou dobu a nemusí u toho trávit věčnost.

Zkrátka záleží pouze na vás, jak si to nastavíte a co vám a vašim posluchačům bude vyhovovat.

Formy podcastů

Je úplně na vás, jak to pojmete. Je důležité, aby podcast byl přirozenou a logickou součástí vašeho marketingu, a pokud toto dodržíte, můžete být skutečně kreativní. Podívejte se na pár příkladů, jak to může vypadat v praxi:

  1. Z Youtube na Spotify: Pokud už natáčíte videa na Youtube a obraz není klíčový pro pochopení obsahu, můžete podpořit váš projekt tím, že z hotových videí jednoduše uděláte audia a nahrajete je skrze svou hostingovou platformu na Spotify. Nestojí vás to skoro žádnou práci navíc, ale vyhovíte posluchačům, kteří si rádi poslechnou váš obsah, ale na video se koukat nemusí. A pokud vás zajímá, jak z videa jednoduše udělat audio, podívejte se na příslušnou kapitolu v Pohyblivém klubu, kterou jsem zpřístupnila zdarma v rámci placeného kurzu Úprava audia od A do Z.
  2. Audio jako doplněk článku: Pokud píšete články na blog, můžete udělat jen to, že si koupíte mikrofon, namluvíte hotové články a publikujete je jako audio nahrávky, které přiložíte k článkům a vaši čtenáři si tak budou moci vybrat, jestli se pustí do čtení nebo do poslouchání. Hotová audia můžete rovnou vkládat na různé podcastové platformy.
  3. Podcast jako hlavní médium: Můžete se zaměřovat hlavně na podcast a budovat kvalitní obsah primárně zkrze zvuk. Následně se můžete rozhodnout, že někomu delegujete, aby vám z podcastů dělal i video nebo sepsal obsah audia do článku a umístil vám ho na web.
  4. Multimediální podcast: Při nahrávání podcastu můžete mít zapnutou kameru a tak rovnou vytvoříte dva formáty: video a audio, které pak nahrajete na příslušné platformy.

To znamená, že nemusíte honit více zajíců najednou. Nemusíte mít speciální obsah pro videa, jiný obsah pro podcasty a úplně jiná témata pro články. Můžete si ušetřit práci a dávat jeden obsah na více platforem. Samozřejmě že kromě toho můžete mít krátká videa mimo podcast jen na Youtube, a stejně tak můžete mít navíc extra články, které se neobjeví v podcastu, abyste to měli trochu pestřejší, ale zkrátka není třeba se nadřít a vytvářet tolik rozdílných obsahů najednou.

Každý posluchač totiž upřednostní jinou platformu a způsob vstřebávání informací, takže se duplikovaného obsahu nemusíte bát.

Ale pozor, tento způsob se nedoporučuje pro sociální sítě. Pokud máte Instagram, Facebook stránku a Facebook skupinu, tam se doporučuje dávat různý obsah. Ale opět to není dogma a záleží, jak máte postavenou marketingovou strategii. Hlavní je položit si otázku, na jaké platformě získáváte prodeje a na tuto platformu potom směřujte návštěvnost z ostatních kanálů.

Takže pokud je vaším hlavním příjmem zisk z přehrání videí na Youtube, dáte na Instagram i Facebook stejný příspěvek, že jste vydali nové video. Potom nebude mít smysl, abyste dávali stejný obsah jako podcast na Audiolibrix, protože z poslechu na Audiolibrix nemáte žádné příjmy, a naopak byste tím mohli ztratit poslechy na Youtube. Zkrátka je potřeba na to jít selským rozumem.

Obsah podcastů

Váš podcast může být opravdu o čekmoliv. Záleží pouze na tom, jestli vás dané téma baví, jestli k němu můžete říct něco zajímavého, jestli to bude bavit vaše posluchače a jestli budete schopni dělat na to téma pravidelné díly, aniž byste prozradily obsah svých placených produktů nebo služeb.

Možná to zní jako hodně požadavků, ale nenechte se odradit. Nejlepší je to vždy zkusit a sami uvidíte, jestli budete mít u posluchačů nějakou odezvu a jestli budete mít nápady na další díly. Ono se to většinou ukáže až časem, když se na to prostě vrhnete. Zezačátku samozřejmě žádné posluchače mít nebudete, takže podle toho nemůžete soudit, je potřeba tomu dát šanci a propagovat to všude možně, a teprve časem se projeví, jestli je váš podcast života schopný. A pokud by se ukázalo, že posluchači nepřichází ani po delší době, není nic jednoduššího, než si udělat přestávku a dát si čas na přehodnocení strategie nebo zaměření podcastu.

Technické záležitosti

Vytvoření podcastu samozřejmě není jen tak, je potřeba mít alespoň základní technické informace, aby byly vaše pořady kvalitní a abyste je uměli dostat na různé platformy, jako je Spotify a podobně. Abyste to nemuseli zdlouhavě studovat sami, připravila jsem pro vás kurz >>>Úprava audia od A do Z, kde vás srozumitelně provedu celým procesem od nahrávání zvuku, přes jeho střih a úpravu, vytvoření podcastové znělky, až po založení podcastu a nahrávání audia na internet.

První část tohoto kurzu: Jak nahrávat audio bez studia, je zdarma a můžete si ji projít v uzavřeném Pohyblivém klubu na webu, do kterého se můžete registrovat tudy: Pohyblivý klub.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů