Je web skutečně nezbytný k online podnikání?

Je web nezbytný pro online podnikání?

Web se v souvislosti s online podnikáním často přirovnává k výkladní skříni kamenného obchodu. V offline podnikání nikoho bez výkladní skříně (nebo aspoň bez cedulky) nenalákáte k nákupu. A jak se vám bude dařit v online světě bez webu?

Překvapivě vám to může jít relativně dobře. V onlinu je totiž možné prezentovat se různými způsoby a web k tomu není vždy nezbytný. Jaké další výkladní skříně můžete použít? Je možné se prezentovat například ve Facebook skupině nebo na Facebook stránce. Můžete si založit Instagram nebo vám může stačit Youtube a tak dále. Každému bude dobře sloužit něco jiného. Nicméně v určitých případech je web přece jenom důležitý.

Zásadní kritérium, podle kterého se dá posoudit, jestli je web důležitý pro vaše online podnikání, je typ vaší nabídky. Prodáváte služby nebo produkty/kurzy? Pokud nabízíte výhradně služby, často se obejdete bez webu. Potenciálního zákazníka si najdete třeba v jedné z Facebook skupin, domluvíte si sezení, vystavíte fakturu, zašlete ji a je to. Jelikož v tomto typu podnikání stihnete obsloužit relativně malé množství zákazníků, ruční vystavování faktur vám nezabere tolik času. Navíc pokud jste například virtuální asistent/ka, fakturujete ve většině případů různé částky, a tak pro vás automatizace faktur stejně nepřipadá v úvahu.

Já mám web od začátku online podnikání a vytvářím si ho ke každému projektu. Ale když jsem nabízela služby jako střih videa, rozpohybování loga, úprava audia apod., tak jsem žádnou z těchto služeb neměla uvedenou na webu, a přesto jsem měla klienty. Našli si mě právě ve Facebook skupinách nebo nepřímo díky reklamě, kterou jsem měla zapnutou na své kurzy. Na druhou stranu, někteří si mě na webu možná nejdřív “proklepli”, než se mi ozvali, což já už samosebou nezjistím, takže nedovedu posoudit, jakou hrál web doopravdy roli, ale vím o podnikatelích ve službách, kteří web nemají a dokáží se bez něj uživit.

Čili pokud si umíte představit, že si seženete zákazníky jinde, než na webu a nevadí vám administrativa spojená s ručním fakturováním apod., tak se bez webu klidně můžete obejít. Pokud ale chcete nabízet i nějaká školení, kurzy, produkty nebo mastermindy, web je zapotřebí. Nejenom kvůli tomu, že zabývat se ručním vystavováním mnoha faktur nakonec omrzí každého, ale hlavně proto, že domlouvat všechno ústně včetně ceny a podobně, je prostě nepraktické a zdržuje to.

A navíc nabízet kurz bez odkazu na prodejku může na někoho působit divně, protože prostě nebude vědět, kde se má přihlásit, jak to má udělat a nakonec se třeba ani neozve. Když si vytvoříte prodejku na webu, rovnou tam zájemce pošlete a oni si pohodlně vyberou, co potřebují, a vše se odehraje automaticky i bez vás a vám jenom přijde notifikace o prodeji. Neříkám, že není možné nabízet kurz pro 20 lidí bez prodejky, ale má to prostě spoustu nevýhod. Například tu, že do příspěvku na FB se vám nevejde celý popis kurzu a někdo si rád přečte více podrobností v klidu na webu, a pokud nemá tu možnost, kolikrát se ani aktivně nedoptá, pokud má nějaké dotazy.

Kromě toho bez webu pro vás může být obtížnější sbírat kontakty do databáze skrze nějakou nabídku zdarma a samozřejmě nemůžete psát články a přitahovat si tak nové potenciální klienty z vyhledávačů.

Je ale pravda, že například prodejní aplikace FAPI (partnerský odkaz) nebo Simpleshop i e-mail marketingové aplikace jako Smartemailing (partnerský odkaz) nebo Mailerlite umožňují posílat klienty na speciální URL adresu, kde najdou příslušný formulář a můžou si tam produkt zakoupit nebo se přihlásit k odběru, takže i bez webu se dá udělat automatizace. Ale nemusí to na klienta působit vždy graficky přívětivě a srozumitelně, protože tyto aplikace nemají tolik možností nastavení, jako máte na webu.

Dalším důležitým hlediskem je to, že v online podnikání je potřeba diverzifikovat zdroje příjmů a nespoléhat se pouze na jeden zdroj. Pokud máte například jenom Facebook skupinu a jednoho dne vás Facebook zablokuje, najednou ztratíte kontakt se svým publikem. V takovém případě se hodí mít například ještě e-mailovou databázi kontaktů nebo další sociální síť nebo třeba právě web, kde můžete vysvětlit, co se stalo, a dál mít dostupné služby ať už pro stávající nebo pro nové klienty.

Nezanedbatelným hlediskem může být i to, že s webem si můžete založit i firemní e-mail, který na klienty působí dobře a rozhodně to posune vaše online podnikání na vyšší level. A to nejen v komunikaci s vaší komunitou, ale také v komunikaci s dalšími partnery, se kterými můžete přijít do styku. Případně je samozřejmě lepší, když vaše asistentka vyřizuje e-maily z firemního rozhraní, než vaší soukromé e-mailové schránky.

A nakonec nesmím zapomenout ani na fakt, že pokud byste se chtěli zapojit do affiliate programů nějakých větších podnikatelů či e-shopů, v drtivé většině budete muset uvést URL adresu webu vašeho online podnikání.

Abych to tedy shrnula:

Argumenty PRO vytvoření webu pro online podnikání

  1. Můžete sepsat na web zásadní informace, aby si je zájemce přečetl sám, nemusíte je říkat každému zvlášť jednotlivě.
  2. Na webu snadno a přehledně zautomatizujete celý proces prodeje nebo sběr kontaktů podle vašich představ a potřeb a nemusíte tak vše dělat ručně.
  3. Můžete psát články, které vám můžou přitáhnout relevantní návštěvnost na web a tím pádem i vážné potenciální zájemce o vaši nabídku.
  4. Budete mít prostor, kde vás může potenciální klient trochu blíže poznat a navázat s vámi bližší vztah nebo se rozhodnout pro nákup.
  5. Máte jistotu, že web tvoří jeden z dalších pilířů vašeho marketingu a v případě, že by vám vypadl příjem z jednoho směru, budete mít zavedený web, který může generovat příjmy sám o sobě (pokud pravidelně píšete blog a je v souladu s pravidly vyhledávačů – tedy je dodržené SEO – optimalizace pro vyhledávače).
  6. Můžete si založit firemní e-mail, který bude působit profesionálně.
  7. Mít webovou adresu je nezbytnou podmínkou mnoha affiliate programů.

Argumenty PROTI vytvoření webu pro online podnikání

  1. Je potřeba pravidelně platit doménu a hosting, což ale například u společnosti Onebit (partnerský odkaz) stojí od 600 Kč ročně, což není tak moc.
  2. O web je potřeba se pravidelně starat. Měsíčně to ale zabere jen pár minut.
  3. Web můžete mít jako vizitku, ale smysl webu se naplní spíše až tehdy, když budete pravidelně psát články, tedy je potřeba neustále vytvářet obsah.
  4. Pokud nabízíte pouze služby a máte jiný funkční nástroj pro budování důvěry (např. Facebook skupinu) nebo máte dlouhodobé klienty (tzn. nemusíte neustále shánět nové zakázky), web nemusí být pro váš marketing vůbec důležitý.

Možná, že vaším dalším argumentem proti, je například to, že nevíte, jak si web vytvořit. Možná vám to připadá složité nebo neuchopitelné. Vytvoření webu se ale vůbec nemusíte bát. Natočila jsem pro vás krátké přehledné video návody, podle kterých to zvládnete hravě. Nejen, že si web vytvoříte, ale taky si ho zabezpečíte, naučíte se s ním pracovat a navíc si ještě založíte firemní e-mail. Tak či onak je web pro jakékoli online podnikání přínosem, ať už máte jakoukoli nabídku a jeho založením definitivně nic nezkazíte.

Zmíněné video návody najdete uvnitř kurzu, který si můžete zakoupit na tomto odkazu: >>>Jak vytvořit a spravovat web s minimem nákladů.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů